fbpx

ROAS, als marketeer krijg je er vaak mee te maken. De term vliegt je soms om de oren. Daarom is het belangrijk om goed te weten wat een ROAS nu eigenlijk is.

Wat is Return on Ad Spend?

In de online marketingwereld, en dus natuurlijk ook bij ons bij GoHashtag, wordt er vaak gesproken over ROAS. Maar wat is dit nu eigenlijk? En wat kan je ermee doen? 

ROAS staat voor Return on Ad Spend. Dit betekent dat er een vergelijking gemaakt wordt tussen wat er uitgegeven wordt aan advertenties en wat je ervoor terugkrijgt. Dit toont meteen het verschil tussen ROAS en ROI, een andere afkorting die vaak gebruikt wordt. ROI, of Return on Investment, rekent alles mee, dus ook bedrijfskosten die niets met advertentiekosten te maken hebben. 

ROAS is een gemakkelijke manier om te bepalen hoe je advertentiecampagne presteert. Als je €1 investeert in een advertentiecampagne zoals Google Ads en je ROAS is 5, dan krijg je voor elke euro die je investeert €5 terug.

Hoe bereken je de ROAS?

Nu wil je misschien berekenen wat de ROAS is voor jouw advertentiecampagne. Gelukkig bestaat er een simpele formule voor, die als volgt gaat: 

Berekening ROAS

De conversiewaarde kan begrepen worden als de totale omzet. De kosten zijn hier enkel de kosten die in de advertentie gingen.

Wat is een goede ROAS?

Als je de berekening uitvoert, krijg je een nummer te zien. Maar hoe weet je of dit nummer goed is? Dit hangt niet alleen af van de advertentiekosten, maar ook van de andere kosten. Om dit te weten te komen, kan je de break-even ROAS berekenen. Als je ROAS hoger uitkomt dan deze break-even ROAS, dan verdien je meer dan je investeert. Om dit te berekenen kan je de volgende formule gebruiken:

ROAS Break-even Berekenen

Hopelijk weet je nu precies wat een ROAS is en hoe je die uitrekent. Toch nog hulp nodig? Of wil je graag je ROAS verbeteren? Aarzel dan zeker niet om contact op te nemen.